Medical Taping bij knieklachten

De knie is een ingewikkeld gewricht waaraan veel blessures en klachten kunnen ontstaan. Knieklachten staan in de top 5 van gezondheidsproblemen die door een therapeut worden behandeld. Dit kan een acute klacht betreffen na een trauma, maar ook chronische knieklachten door bijvoorbeeld slijtage. Ongeveer 6,5% van de behandelingen door een professioneel behandelaar zijn knie gerelateerd.

Binnen het Medical Taping Concept zijn er diverse tapetoepassingen die kunnen worden gebruikt bij verschillende knieklachten. Deze tapetoepassingen kunnen ook goed preventief worden aangebracht, om de patiënt een veilig en stabiel gevoel te geven tijdens een bezigheid als sporten en kan daarbij verdere knieschade voorkomen.

knieklachten-1

Medical Taping bij pijn rondom de knieschijf

Het kraakbeen onder de knieschijf kan beschadigen door gewrichtsblessures en/of overbelasting. Gevolg zijn pijnklachten in en rondom de knieschijf en bewegingsbeperking aan de strekzijde van de knie. De pijnklachten ontstaan vaak geleidelijk, doordat de knieschijf niet soepel door de groeve van het bovenbeen loopt. De klachten kunnen verergeren bij activiteiten zoals traplopen, hardlopen, fietsen, squatten en hurken.

Ook langdurig stilzitten met gebogen knie kan pijnlijk zijn (theaterknie).
Oorzaak moet vaak gezocht worden in standsafwijkingen van knie of enkel, of een verstoorde werking van de spieren (verkorte spieren, krachtverlies). Ook intensief sporten op harde ondergrond kan deze klachten veroorzaken.

knieklachten-2