Medical Taping bij pijn in schouder en schouder uit de kom

Schouderluxatie

Schouderinstabiliteit kan ontstaan door het herhaaldelijk oplopen van schouderluxatie. Doordat de schouder een zeer beweeglijk gewricht is komen schouderklachten vaak voor. De bol van de bovenarm is relatief groot ten opzichte van de kom van het schouderblad, hierdoor zijn grote bewegingen mogelijk, echter kan dit leiden tot schouderluxatie bij een trauma. Bij een trauma worden de structuren (banden, pezen en spieren) rondom de schouder uitgerekt. De schouder wordt instabiel waardoor deze uit de kom kan schieten.

schouderklachten

Pijnlijke schouder na CVA

Patiënten die na een beroerte een halfzijdige verlamming overhouden hebben vaak als complicatie een pijnlijke schouder. Door de CVA verandert de spiertonus en treedt er tevens bewegingsbeperking van het schoudergewricht op, met als gevolg dat de structuren kwetsbaar zijn en schouderpijn ontstaat. Deze pijn heeft vaak een uitstraling van de schouder naar de bovenarm. Binnen het Medical Taping Concept zijn er verschillende manieren om schouderpijn te verlichten en om de ROM (bewegingsuitslag) te verbeteren.

Tapetoepassing voor directe pijn verlichting

Bij deze schouderklachten is het aanbrengen van een faciliterende (activerende) tape over de M. Deltoideus van de schouder een tapetoepassing die voor directe pijnverlichting zorgt. Deze tapetoepassing geeft een stabiel gevoel in de schouder en wordt door veel cliënten als zeer aangenaam ervaren, beter functioneren tijdens dagelijkse werkzaamheden wordt weer mogelijk gemaakt. Deze tapetoepassing kan tevens succesvol worden aangelegd tijdens het sporten bij mensen met een verhoogd risico op een schouderluxatie.